Kilpisjärvi

Roadtrippen mot norr gick till den finska byn Kilpisjärvi och treriksröset, platsen där Sverige, Finland och Norge möts.
På morgonen efter en god hotell frukost åkte jag till båten som skulle ta mig nästan ända fram till Treriksröset.
Den lilla båten var typ full så jag fick sitta längst fram bredvid kaptenen och hans kompis.
Kaptenen pratade samiska med sin kompis och det är ett väldigt intressant språk, typ lite indianigt.
 
Sedan vandrade jag till Treriksröset, väldigt vacker natur med snötäckta fjäll och djupa dalar, påminde mig väldigt mycet om Vestlandet och Hardanger i Norge.
Från Treriksröset vandrade jag tillbaka till Kilpisjärvi genom fantastikt natur, terrängen var allt från sten, stig till spång och det kändes verkligen i benen. Fjällvandring är inte att leka med men grymt kul och jag har fått mersmak på detta nu. :)
 
Renarna var så coola att se, dem var faktiskt coolare än att va på Treriksröset och stå i tre länder samtidigt.
De var lite skygga men ändå obesvärade av människor. Och dem typ grymtade, det lät liksom lite nöff nöff när dem pratade. Svårt att beskriva men väldigt vackra djur. Jag såg två renkalvar som var vita som lamm, jättesöta.
Jag med Treriksröset bakom mig.
Snötäckta fjäll.
 
Renfamilj.
 
 


Kommentarer
Mormor

Roligt att du fick se just det du ville! Fina bilder - som vanligt.

Svar: Ja, det var en kul roadtripp. Tack! :)
Rebecca

2013-07-22 @ 16:11:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0