Ekologiskt fotavtryck

 
Jaha, det var ju inte så jättebra. Jag vill ju klara mig med att bo på ett jordklot. 
 
Jag skrev att jag hade miljövänlig el (det vet jag faktiskt inte om jag har), inte källsorterande plast (det brukar jag göra men inte dem senaste tre veckorna) och att jag åt kött eller fisk en gång om dagen (inte alla dagar ibland är jag lite slarvig med protinet) så på det stora hela stämmer det nog resultatet sån cirka.
 
Fast är det någon som klarar det? 
 
Så jag gjorde om testet och låtsades att jag var en källsorterande vegan, som alltid åt närproducerat, bodde ett litet välisolerat hem på under 40 kvadrat och aldrig reste nånstans eller shoppade en massa saker. 
 
Så här blev resultatet;
 
Hallå?! Whats going on? Jag borde ju hamna på ett halvt jordklot som miljövegan kan man ju tycka!
 
Så med mitt riktiga resultat på 2,7 planeter är kanske inte så dåligt i dagens samhälle ändå. 
 
För jag anser mig vara en plånboks miljömännsika med en god grund i vardagsmiljötänk. 
 
För anledningen till att jag inte har bil är ju för att jag inte har råd med en (för jag vill ha en bra bil och så ny som möjligt så man slipper en massa krångel), så därför cyklar jag överallt och det finns inte mycket som inte jag kan få med mig på min cykel, det kan jag lova. 
Och eftersom jag inte har bil så blir jag ju mer miljövänlig och måste cykla eller åka kollektivt.
 
Kött har jag liksom vant mig lite av med för det är så dyrt i Norge så kött äter jag bara i köttbulle/hamburgare/falukorv form förutom ibland när jag har svensk lövbiff i frysen. Annars blir det fiskpinnar, ägg och räkor och kyckling ibland. 
 
Jag bor smått så uppvärmningskostanderna är låga och det är ju bra samt att man inte får plats med en massa så då shoppar man ju inte lika mycket och det är ju också bra för tellus. 
 
Men något som jag antar jag får mer poäng för är nog skönhetsvårdsprodukter, jag köper Clinique's hudvård och smink produkter vilket också kostar en del samt har jag en del hårvårdsprodukter också. 
Jag skrev på testet att jag la minst 4000 på skönhetsprodukter om året men jag har ingen aning hur mycket jag faktiakt lägger på det. 
 
Så överlag är jag nog hyfsat miljövänlig ändå även om det finns förbättringar att göra.
 


Kommentarer
Mamma Mia

Kan du inte vara snäll och skicka över länken till det där miljövänlighetstestet. Inte för att jag skulle kunna skryta med mina resultat efter att ha gjort ett sådant, men med tanke på dina resultat blir man ju nyfiken på vad det är som räknas hur.
Kram

Svar: http://famhagberg.se/k/130922/Där är länken :) är nyfiken på ditt resultat. :)
Rebecca

2013-10-28 @ 13:39:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0